skip to Main Content

Het eerlijke verhaal van AsfaltNu

CULEMBORG – Hans Leenders zit al ruim 45 jaar in het vak en is Hoofd Commercie bij AsfaltNu. Hij vertelt het eerlijke verhaal van AsfaltNu richting onze klanten. Met corona gaat dat even anders dan normaal. Maar wat is het eerlijke verhaal? En waar komt zijn liefde voor asfalt vandaan?

De liefde voor asfalt
” Ik zit al ruim 45 jaar in het vak, dat begon in 1975 bij NBM in de buitendienst. Na één jaar in de buitendienst ben ik gaan werken als laborant/technoloog bij de Brabantse Asfalt Centrale. Mijn eerste aanraking met asfalt was een feit, ik was gelijk verkocht! De interesse in asfalt is daar al begonnen.”

”Toch bleef de interesse in de buitendienst ook aangewakkerd waardoor ik toch weer naar de buitendienst ben gegaan. Eerst als landmeter, daarna als uitvoerder en later als bedrijfsleider. In de buitendienst had ik bijna op elk project wel te maken met asfalt. Als uitvoerder heb ik bijvoorbeeld ook regelmatig in moeten vallen als asfaltuitvoerder van een set. Zo groeide de interesse en mijn kennis in asfalt. Na de verschillende interne functies ben ik uiteindelijk overgestapt naar BAM Infra Asfalt. Daar was ik de bedrijfsleider van de Brabantse Asfalt Centrale (BAC) en de Asfalt Centrale Limburg (ACL). Met de overstap naar AsfaltNu ligt de volle focus op het verkopen van asfalt in heel Nederland.”

Niet alleen mooie woorden
”Sinds 1 januari heb ik de functie van Hoofd Commercie. In feite komt het erop neer dat ik zoveel mogelijk asfalt probeer te verkopen aan derden klanten. Derden klanten zijn andere klanten dan BAM of Heijmans. In het verleden heb ik de verkoop ook gedaan voor twee centrales maar nu mag ik het voor alle acht de centrales doen van AsfaltNu.”

”Een belangrijk onderdeel van mijn werk is het benaderen van potentiele klanten. Ik heb natuurlijk mijn bestaande klanten vanuit mijn vorige functies, maar ik probeer mijn klantenbestand uiteraard verder uit te bouwen. Onze klanten zijn heel divers, van een aannemers die alleen maar private projecten uitvoeren tot klanten die meedoen aan een tender voor Rijkswaterstaat. Hier speelt duurzaamheid en de milieukosten indicator een grote rol. Prijs, kwaliteit, dienstverlening en persoonlijke benadering zijn hierbij in mijn ogen de sleutelwoorden.”

”Het is mooi om het eerlijke verhaal te mogen brengen richting klanten. Onze ambitie is om de asfaltindustrie 100% circulaire en duurzame te maken. Richting 2030 steeds schoner en beter. Maar dit kunnen wij niet alleen, alleen samen met onze klanten. Doordat kennis is gebundeld kunnen wij vaak meer dan onze concurrenten. Wij zijn misschien niet altijd de goedkoopste, maar wel de beste op het gebied van kwaliteit, advies en leveringsbetrouwbaarheid. Daarnaast benader ik onze klanten actief, denk ik met hen mee en in geval van calamiteiten kunnen wij een snelle opvolging geven.”

”AsfaltNu onderscheidt zich naast de landelijke dekking door de uitgebreide kennis, kwalitatieve mengsels en op het gebied van duurzaamheid. Ik zorg ervoor dat ik altijd makkelijk benaderbaar en flexibel ben voor onze klanten. Niet alleen mooie woorden, maar wij maken onze beloftes waar!”

Uitdagingen
”De grootste uitdaging op dit moment is het in kaart brengen van de totale markt. Dus welke potentie zit er in de markt en hoe kan ik dit het beste aanvliegen. Hier heb ik echt iedereen binnen de organisatie voor nodig. Hoe meer informatie ik krijg van mijn collega’s, hoe beter ik gerichte actie kan ondernemen.”

”Verder vraagt het afstemmen van de verschillende procedures op dit moment nog veel inspanning. Het is tenslotte een nieuwe organisatie dus dat is altijd even wennen. De productie van asfalt komt nu weer op volle gang, daarvoor ben ik druk bezig van het maken van afspraken en prijslijsten voor 2021. Momenteel gaat hier nog veel tijd in zitten maar dat is een kwestie van opstarten. Het is net als een asfaltcentrale, als de installatie eenmaal warm is dan gaan we op volle gang!”

Elkaar in de ogen kunnen kijken
”Het leukste aan mijn werk is het omgaan met mensen. Door mijn functie heb ik contact met de gehele organisatie. Het bezoeken van klanten geeft mij veel energie. Helaas is dat afgelopen jaar door corona allemaal even anders, dit heeft ook grote invloed op mijn functioneren. Ik ben zelf van mening dat je iemand in de ogen moet kunnen kijken, zeker met zaken doen. Nu is dat contact er per telefoon en Teams maar dat is toch anders. Uitleggen wie wij zijn en wat AsfaltNu kan betekenen voor kanten is toch prettiger om via persoonlijk contact te doen.”

”Ook mis ik de gesprekken met collega’s. Als je fysiek ergens aanwezig bent praat het een stuk aangenamer. Juist de informele gesprekken bij de “koffieautomaat” zijn vaak zinvol om elkaar goed op de hoogte te houden. Ik kan niet wachten tot corona voorbij is en het persoonlijke contact weer mogelijk is.”

Vrije tijd
”Ik ben getrouwd, heb vier kinderen en inmiddels 13 kleinkinderen. Als iedereen thuis is dat is het een gezellige drukte van jewelste. In de zomer zitten we dan ook vaak met elkaar in de tuin. In mijn vrije tijd is dat ook gelijk mijn grootste hobby, tuinieren. Als het weer het maar even toelaat ben ik daar te vinden met de gezelligheid van wat kippen op de achtergrond. Want zeg nou eerlijk, eigen verbouwde groente en fruit smaakt toch het lekkerst?!”

”Daarnaast speel ik trompet in een blaaskapel. Met deze kapel treden wij het gehele jaar op, behalve afgelopen jaar door corona. Van carnaval, kermis, festivals, dorpsfeesten tot een jaarlijkse reis naar de wijnfeesten in Duitsland. Uniek en heel gezellig! Ik kan niet wachten om weer te spelen samen met de kapel, hopelijk is er in de loop van dit jaar dat weer mogelijk. Verder ben ik een echte vakantieganger, lekker samen weg met de caravan. Alle Europese landen heb ik ondertussen al bezocht. Ik kijk er weer naar uit om hiermee kilometers over het asfalt te maken.”

Back To Top